Identyfikacja mechanizmów uszkodzeń w kompozytach na etapie ich tworzenia jest istotna, ponieważ uszkodzenia w tych materiałach najczęściej pozostają niewidoczne aż do etapu testów. Tomografy komputerowe CT i Radiografy rentgenowskie X-ray pozwalają na lepsze zrozumienie mechanizmów powstawania awarii i rozwijanie formuł matematycznych opisujących dane obniżające wydajność i jakość. Tego rodzaju badania mają szerokie zastosowanie między innymi w branży lotniczej.
W wielu gałęziach przemysłu niezwykle trudne jest wytwarzanie produktów całkowicie odpornych na pękanie oraz łamanie podczas pracy, jak również wolnych od defektów. Pęknięcia mogą pojawiać się między innymi w materiałach takich jak: metale, kompozyty, tworzywa sztuczne i składniki mineralne. Tym samym mogą być przyczyną w przemyśle motoryzacyjnym, lotniczym, inżynierii i produkcji. Określenie nie-destrukcyjnych pęknięć jest niezbędne do kontroli jakości i ostatecznej analizy uszkodzeń.
Pęknięcia mogą zostać zidentyfikowane, a ich charakter zanalizowany przez wiele różnych technik mikroskopowych, w tym mikroskopami w układzie odwróconym, analizy metalurgicznej mikroskopami stereomikroskopowymi, kamerami cyfrowymi, radiografów komputerowych CT X-Ray, a w niektórych przypadkach, tradycyjnego mikroskopu pomiarowego.